Esittelyssä indexiläinen – varainhoitaja Tarja Mikkonen
Tarja Mikkonen toimii Index Varainhoidossa asiakasvastuuroolissa aina asiakkaan etua ajaen ja monipuolisia asiakkuuksia hoitaen. Tutustu tarkemmin Tarjaan ja hänen tapaansa tehdä työtään!
Tarja on valmistunut Jyväskylän yliopistosta kauppatieteiden maisteriksi pääaineenaan kansantaloustiede. Tarja kertoo kiinnostuneensa opintojen aikana sijoittamisesta. Valmistumisen jälkeen hän lähtikin töihin Lontooseen Suomen Postipankin konttoriin. Lontoossa vierähti lopulta 13 vuotta eri työantajilla. Pääasiassa Tarja työskenteli korkopuolen traderina ja Cityn pankkiirimaailma tuli tutuksi.
Suomeen kutsui Danske Bank vuonna 2008 ja Tarja siirtyi asiakasvastuullisiin tehtäviin. Neljä vuotta sitten Index Varainhoidon kilpailijoista poikkeava tapa toimia herätti kiinnostuksen ja Tarja siirtyi asiamies-varainhoitajaksi Indexille.
”Haluan toimia asiakasvastuutehtävissä ja mielellään pienessä, ketterässä ja dynaamisessa organisaatiossa. Indexillä on kokenutta henkilökuntaa ja opimme myös toisiltamme päivittäisessä työssä. Riippumattomuus on Indexin tärkeä arvo ja toiminnan perusta – se takaa, että asiakkaan etu tulee aina ensin ja se on myös oma tapani tehdä työtä”, kertoo Tarja syistään valita Index työpaikakseen.
Tarjaa motivoi työssään myös se, että Indexillä pystytään tarjoamaan laadukasta palvelua ajan hermolla pysyen. Maailma muuttuu kovalla tahdilla. Muutoksessa on helpompi pysyä mukana, kun organisaatio on ketterä.
”Parasta työssäni on, että minulla on kunnolla aikaa paneutua asiakassuhteiden ylläpitämiseen ja rakentamiseen. Katson aina kokonaisvaltaisesti asiakkaan tilannetta, ei koskaan tuotekärjellä tai vaihtuvien markkinatilanteiden vietävänä. Asiakkaan tarpeet ja tavoitteet ovat kaiken työni perusta ja pohja. Koen silloin onnistuneeni työssäni, kun saan rakennettua pitkäaikaisia asiakkuuksia”, korostaa Tarja.
Varainhoitajana Tarja kuvailee itseään huolelliseksi, kokonaisuuden hahmottavaksi ja asiakasta tarkasti kuuntelevaksi. Toimivan ja tuottavan sijoitussuunnitelman ja salkkuehdotuksen voi tehdä vain, jos aidosti ymmärtää asiakkaan toiveet ja tarpeet. Tarja korostaa hyvin tehtyjen pohjatöiden merkitystä erityisesti markkinoiden rajujen muutosten aikaan. Paniikkia ei pääse syntymään, kun asiakas tietää kokonaisuuden ja tavoitteet, joita kohti mennään tiettyjen raamien sisällä.
”Tärkeintä on, että asiakkaalla on luottavainen olo koko ajan. Olen yhteydessä vaikeissakin tilanteissa ja pidän ajan tasalla. Työni on paljon riskienhallintaa niin, että ei ole tiedostamattomia riskejä vaan asiakas ymmärtää, miten varat ovat sijoitettu”
Varainhoidon tulevaisuuden Tarja näkee valoisana. Varallisuus kasvaa globaalisti ja myös meillä Suomessa, jolloin myös tarve varainhoidolle kasvaa. Toisaalta myös maailmassa tapahtuu paljon ja vauhti tuntuu vain kiihtyvän. Neuvonnalle on varmasti jatkossa entistä enemmän tarvetta, myös kansainvälisestä näkökulmasta. Index Varainhoito panostaa kaikkiin omaisuusluokkiin, myös vaihtoehtoisiin sijoituksiin, ja globaalin hajautukseen tähtäävään sijoittamiseen.
Tarja korostaa myös mahdollisuuksia tarjota asiakkailleen kokonaisvaltaista palvelua Indexin yhteistyökumppaneiden kautta, on asiakkaan tarve vaikkapa veroneuvontaa, sukupolvenvaihdokseen liittyviä järjestelyjä, perintöneuvontaa, yritysjärjestelyjä tai eri elämäntilanteisiin liittyviä neuvontapalveluita. Koontiraportointi on myös yksi kysytty ja kasvava palvelu, jossa asiakas näkee yhdeltä raportilta eri varainhoitajilleen hajauttamansa salkkukokonaisuuden. Yhteenveto ja kokonaisuuden ymmärtäminen on merkittävä asia riskienhallinnan näkökulmasta.
”Meillä on Indexillä mahdollisuus hoitaa hyvin erilaisia asiakkuuksia. Indeksisijoittaminen sopii kaikille”,summaa Tarja.