Esittelyssä indexiläinen – varainhoitaja Kari-Heikki Koskinen
Tutustu henkilöstöömme kirjoitussarjassamme
Esittelyssä indexiläinen- kirjoitussarjassamme on vuorossa varainhoitaja Kari-Heikki Koskinen, jonka asiakaskeskeinen neuvonta on asiakkaidemme kiittämää ja arvostamaa. Tutustu ”Koohoon” työhön ja persoonaan lisää blogistamme!
”K-H kommunikoi aktiivisesti ja jakaa minulle sellaista infoa, mitä tarvitsen ja edesauttaa päätöksiin nopeastikin mikäli tarvetta. Olen erittäin tyytyväinen yhteistyöhön hänen kanssaan. Kari-Heikki Koskinen 10+. Hyvä ote ja tyyli”.
Siinä palautetta, jota varainhoitajamme Kari-Heikki Koskinen on saanut asiakastyytyväisyystutkimuksissamme. Palautteet kuvastavatkin hyvin hänen työskentelytapaansa ja asennetta neuvontapalvelun tarjoamiseen. Alun perin Kari-Heikki ei kuitenkaan ajatellut päätyvänsä asiakastyöhön, vaan tarkoituksena oli tehdä väitöskirja Helsingin kauppakorkeakouluun ja suunnata muun tyyppiselle uralle.
K-H opiskeli Vaasan yliopistossa kauppatieteitä pääaineenaan rahoitus ja pääsi tohtorikoulutettavaksi pääkaupunkiin, aikeenaan tutkia yrityskauppojen pitkänajan tuottokehitystä. Ensimmäisen rahoituksen kurssin aikana mieli kuitenkin muuttui ja työelämä alkoi kutsua vahvemmin, kun Nordeassa opiskelujen ohessa työskennellyt K-H sai eteensä mahdollisuuden hakeutua Nordean Private Bankin varainhoitopuolelle töihin. K-H kokee itse, että kyseessä oli voimakkaasti sattuma, mutta hyvä sellainen, koska asiakkaiden kanssa työskentely ja neuvonnan tarjoaminen osoittautuikin juuri oikeaksi työksi hänelle.
Nordeasta Kari-Heikin tie vei Indexiin ja siinäkin ehkä hieman poikkeavalla tavalla. Indexillä ei ollut rekrytointi käynnissä eikä Kari-Heikkiä houkuteltu siirtymään, vaan hän itse kiinnostui yrityksestä, otti enemmän selvää ja päätyi hakemaan töihin silloin Bulevardilla sijainneeseen varainhoitoyhtiöön.
”Koulutustaustastani johtuen tiedän, miten varainhoitoa pitäisi oikeasti tehdä, niin että se tuottaa asiakkaalle parhaiten. Siinä olennaista on, että sijoitussalkussa on juuri kyseisen henkilön tai yhteisön tavoitteisiin sopivia sijoitustuotteita, eikä varainhoitajan edustaman yrityksen omia tuotteita tai rahastoja, joita myydään niin sanotusti kaikille riippumatta siitä, sopivatko ne oikeasti yksilöllisiin tavoitteisiin. Indexillä toimitaan juuri näin eli riippumattomasti ja asiakkaan etu aina edellä”, kertoo Kari-Heikki Koskinen.
K-H sanoo myös, että iso osa Indexille siirtymistä oli halua tehdä omassa työssä ratkaisuja ja neuvontaa itsenäisesti. Hänen mukaansa on aivan erilainen haaste tehdä varainhoitajan työtä, kun asiakkaan salkun rakentamiseen on mahdollista käyttää globaalilla hajautuksella lähes kaikkia markkinoilta löytyviä sijoituskohteita. Monessa muussa työssä on pakotettu myymään talon omia tuotteita tai valitsemaan rajatusta määrästä vaihtoehtoja, joka rajoittaa myös varainhoitajan omaa työskentelyä. Indeksisijoittamisessa ja Index Varainhoidon tavassa koko maailma on niin sanotusti auki.
K-H:n mukaan suuri motivaation lähde työssä on myös aito asiakaspalvelu eli neuvonta, jossa katsotaan läpi asiakkaan tilanne juurta jaksain ja itse varainhoitoa eli sijoitussalkun rakentamista ja ylläpitoa suoritetaan vasta, kun kunnolliset pohjatyöt on tehty ja tiedetään mihin, mikäkin päätös perustuu. Indexin tarjoamat monipuoliset palvelut mahdollistavat myös sen, että neuvonta voidaan aina suhteuttaa asiakkaan tilanteeseen sen sijaan, että kaikille tarjottaisiin samaa varainhoitopakettia.
Asiakkaan kohtaaminen kaiken keskiössä
Kari-Heikin asiakaskunta koostuu monenlaisista yhteisöistä, säätiöistä, henkilöstörahastoista kuten myös yrityksistä ja yksityishenkilöistä. Hänen mukaansa työn suola onkin asiakaskunnan monipuolisuus, joka tuo myös jokapäiväisessä työssä paljon kokemusta erilaisista tilanteista ja tarpeista.
Lujan ammattitaitonsa ja osaamisensa lisäksi Kari-Heikki saa asiakkailtamme paljon kiitosta joustavasta ja ihmisläheisestä kohtaamistyylistä. K-H:lle on tärkeää olla tavoitettavissa tarvittaessa ripeästikin, mutta läsnä olevasti. Hänellä on aikaa kohdata jokainen asiakas rauhallisesti niin, että asiat varmasti ehditään keskustella ja käydä läpi asiakkaan haluamalla syvyydellä.
”Varainhoito on ennen kaikkea luottamusbisnestä, joka tarkoittaa myös sitä, että asiakas tulee kohdata ihmisenä. Asiakkaan etu on aina tärkein ja oikein, riippumattomasti tekeminen palkitsee aina. Maailmallahan riippumaton neuvonta on jo ihan valtavirtaa, Suomessa ollaan vasta menossa kohti tämän tyyppisiä palveluita. Index onkin ollut jo yli 10 vuotta asiassa edelläkävijä ja olen iloinen, että olen itsekin saanut olla jo kahdeksan vuoden ajan mukana tällä polulla”, kiteyttää Kari-Heikki.
Vapaa-ajalla K-H:n pitää kiireisenä lapsiperheen arki ja pienten lasten isän rooli. Mutta hänessä asuu omien sanojensa mukaan myös ”pieni hippi”, eli monen suomalaisen tunnistama tarve olla luonnossa ja rentoutua mökillä. K-H nauttii kalastamisesta, yrttienkasvattelusta ja ylipäätään mökillä oleilusta, joka on tapa nollata pää työelämän kiireiden ja stressin lomassa. Uusikaarlepyyn mökin rannasta on noussut virvelillä kerran jopa vaikeasti pyydystettävä meritaimen. Mökkeilyn ohella K-H nauttii kaupungissa kulttuurista ja mielellään käy erilaisissa esityksissä, konserteissa ja näyttelyissä.
Lisää indexiläisten esittelyjä voit lukea täältä:
- varainhoitaja Tarja Mikkonen
- Back Officen Jere Krok
- varainhoitaja Richard Johansson
- hallintojohtaja Marjut Kaste
- varainhoitaja Petri Pohjanoksa